“Op verschillende onderwijslocaties waar Aestate actief is, worden informele student- en docentruimtes niet optimaal benut en soms zelfs gemist. Deze ruimtes staan vaak leeg, waardoor waardevolle vierkante meters onbenut blijven. De whitepaper richt zich op hoe onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs het gebruik van deze ruimtes kunnen stimuleren, met aandacht voor meer dan alleen de harde faciliteiten.
Studenten willen continu blijven leren, ook buiten formele lessen om. Informele ruimtes kunnen hierin voorzien. Gezien de financiële druk in het hoger onderwijs is het belangrijk dat elke vierkante meter efficiënt wordt gebruikt. Verschillende soorten informele ruimtes kunnen aansluiten op diverse behoeften en verschillende vormen van contact tussen studenten en docenten stimuleren.
Voor deze whitepaper zijn drie verschillende case studies uitgevoerd: Studio L&D op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), de Middenzones van de Universiteit Leiden en het Martinus J. Langeveldgebouw van de Universiteit Utrecht (UU). Hiervoor zijn verschillende gebruikers en ruimte-experts geïnterviewd.”
Nieuwsgierig geworden?
In de whitepaper Informele student- en docentruimtes worden de ruimtes gedefinieerd en mogelijke vormen van contact buiten formele lestijden besproken en de belangrijkste succesfactoren voor het creëren van geschikte informele ruimtes in het hoger onderwijs belicht.
Download de whitepaper nu om meer te weten te komen over het optimaal benutten van informele ruimtes in het hoger onderwijs. Waardevolle inzichten voor een efficiëntere en inspirerendere leeromgeving!
Whitepaper informele student- en docentruimtes



